Cyber Security & Network infrastructure

زکات علم نشر آن است . علی ( ع )

Cyber Security & Network infrastructure

زکات علم نشر آن است . علی ( ع )

پروتکل STP



در لایه 3 ، پروتکل های مسیر یابی به ازای هر مسیر Down شده مسیر جدیدی را برای رسیدن به مقصد انتخاب میکنند و می توانند برای رسیدن به مقصد از چندین مسیر متفاوت استفاده کنند ; اما در لایه 2 فقط و فقط باید از یک مسیر برای رسیدن به مقصد استفاده کرد . 

در لایه 2 برای حل مشکلات احتمالی لینک ها و استفاده از مسیر های Redundant می توانیم از پروتکل STP استفاده کنیم . 



کلیت کار STP : 

شبکه لایه 2 نباید Loop داشته باشد یعنی برای رسیدن به مقصد تنها یک مسیر لایه 2 ای باید وجود داشته باشد و در صورت قطع مسیر ، مسیری جایگزین برایش انتخاب گردد تا ارتباط شبکه همچنان باقی بماند ، پس پروتکل STP از ایجاد هر گونه Loop در لایه 2 شبکه جلوگیری می کند و بهترین مسیر را میان مسیر های موجود انتخاب میکند و این تضمین را به ما میدهد که در مسیر ارتباطی هیچ گونه Loop بوجود نیاید . 


بیشتر بدانیم : 

2 نسخه مهم برای پروتکل STP وجود دارد : 

1- DEC 

2- IEEE802.1d 

استاندارد DEC بوسیله دو شرکت COMAPQو HP ایجاد گردید و سازمان استاندارد IEEE رو پایه گذاری کرد . این دو نسخه با یکدیگر سازگار نیست و اگر در شبکه دستگاه هایی داشته باشیم که یک سری از آن ها از DEC و سری های دیگر از 802.1d پشتیبانی میکنند قطعا با مشکلات حلقه یا Loop در شبکه مواجه خواهیم شد . دستگاه های سیسکو به صورت پیش فرض از 802.1d استفاده میکنند . 



چند نکته قابل تامل در رابطه با شبکه های لایه 2 ای : 

*سوییچ با نام Bridge نام گذاری و خطاب می شود و هر وقت به اسم Bridge یا پل اشاره شد منظورم همان سوییچ است . 

*Bridge در سطح شبکه شفاف است یعنی هیچ تغییری در خود فریم یا Header آن ایجاد نمیکند . 

*فریم ها بر اساس Content Addressable Memory یا Cam Table به پورت خروجی یا مقصد خود ارسال می شوند . 

*فریم های Broadcast به همه پورت های درون Vlan ارسال می شود . 

*فریم های Unknown Unicast نیز از آن جا که مقصدشان در Cam Table مشخص نیست به همه پورت ها ارسال می شوند . 

*وقتی فریمی بین دو سوییچ به تناوب ارسال و دریافت می گردد بدین معناس که در شبکه Bridging Loop رخ داده است . 



پروتکل STP از الگوریتمی به نام STA یا Spaning Tree Alogorithm جهت بررسی Loop در شبکه لایه 2 استفاده میکند که بر اساس اطلاعات دریافتی از سوییچ های همسایه ، یک نقطه Root ( ریشه ) انتخاب می کند و تمام مسیر ها را تا آن نقطه بر اساس هزینه محاسبه میکند تا شبکه ای عاری از حلقه به شکل یک درخت با شاخ و برگ هایش بسازد که در آن هیچ نقظه ای به نقظه دیگر از دو مسیر متفاوت قابل دسترس نباشد . 

پیام های BPDU 

برای اینکه پروتکل STP توانایی اینو داشته باشه که از Loop های لایه 2 ای در شبکه جلوگیری کنه ، سوییچ های موجود باید در مورد کل توپولوژی شبکه ما اطلاعات لازمه رو داشته باشند ، سوییچ ها این کار رو با کمک پیام هایی بنام BPDU انجام می دهند که یک پیام Multicast بوده و فقط دستگاه هایی در لایه 2 رو تحت تاثیر قرار میدهد . 

در صورت ایجاد Loop در شبکه پروتکل های STP تمامی پورت های مربوط به دستگاه هایی که در Loop ایجاد کردن نقش دارند را بلاک میکند و با این کار از حلقه ایجاد شدن بین دستگاه ها جلوگیری می کند ( فقط باعث ایجاد یک مسیر لایه2 بین دو دستگاه می شود ) . 

بعد از هر تغییر در شبکه مثل فعال شدن یک پورت یا از دور خارج شدن یک پورت یا اتصال دستگاه جدیدی به شبکه و یا خروج یک دستگاه از شبکه ، پروتکل STP برای جلوگیری از Loop بار دیگر الگوریتم خاص خود را اجرا میکند و تصمیم گیری های تازه را اتخاذ میکند. 

پیام های BPDU هر 2 ثانیه یک بار بوسیله Interface سوییچ ایجاد و فرستاده می شود و با این کار باعث بالا رفتن میزان Convergence شبکه یا همگرایی شبکه خواهد شد. 

نکته : اصطلاح Convergence اشاره به زمانی دارد که بعد از بروز تغییرات ، شبکه بار دیگر به حالت عادی خودش بر میگردد . 

پیام های BPDU حاوی اطلاعات مهمی در مورد توپولوژی شبکه می باشند . هر Bridge یا Switch دارای یک ID که به آن BridgeID و یا SwitchID گفته می شود ، هستند که این ID مشخص کننده Priority و آدرس Mac مربوط به آن دستگاه است . 

سوییچ ها در هنگام ایجاد BPDU شناسه های مربوط به خود را نیز در داخل BPDU قرار می دهند تا هویت خود را به سوییچ های دیگر اطلاع دهند . 

نکته : شبکه ها باید دارای مسیر های Redundant یا موازی و جایگزین باشند تا در موقع نیاز مسیر دیگری به غیر از مسیر اصلی وجود داشته باشد اما باید توجه کنیم که در زمان واحد در لایه 2 فقط و فقط باید یک مسیر تا مقصد فعال باشد البته این قضیه یا مطلب برای لایه سه یا Routing IP صدق نمیکند و میتوانیم در لایه 3 ، بار شبکه را بین چند مسیر متفاوت تقسیم کنیم . 


بیشتر بدانیم : 
وجود Broadcast و Multicast در شبکه ضروری است و بدون وجود آن ها عملکرد شبکه با مشکل مواجه خواهد شد ، برخی مهندسین اینگونه تصور میکنند که وجود Broadcast در شبکه زائد و باید به نوعی جلوی آن گرفته شود در صورتیکه عملکرد DHCP و ARP و بسیاری از Application ها و همچنین Protocol های شبکه به این نوع ارسال ها بستگی دارد اما آن چه بیشتر شبکه رو آزار میده Broadcast Storm(طوفان بسته های Broadcast ) است به صورتیکه از حالت Normal و طبیعی خارج شده و مابع شبکه رو درگیر می سازد . 

نویسنده : معین وفایی 

معین وفایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.